Polen 23 april

Första riktiga dagen i Polen. Vaknade 06,15 och gjorde mig iordning, med fantastiskt ont i magen... Som tur var gick det över efter frukosten som bestod av mjölk och flingor, korv och påläggstallrik.
En guidad tur i Kraków stod som nummer ett på dagordningen!
Vi började med att gå in mot marknadstorget via Kungavägen, gatan där kungarna red in till Wawelslottet förr i tiden.
Kungavägen. I bakgrunden syns Santa Maria-basilikan.
Vi stannade till vid marknadstorget, Rynek Glówny, i Gamla Stan. (Rynek Grówny hette förövrigt Adolf Hitler Platz under ockupationen).
Rynek Glówny

Rynek Glówny

Rynek Glówny

Rynek Glówny
Vi fick där höra legenden om Kraków och lite annan historik information om staden, innan vi vandrade vidare mot Jagellonska Universitetet i Kraków. Universitetet grundades år 1364 av kung Kazimierz III och är det näst äldsta i centraleuropa. Universitetet är det bäst ansedda i Polen och har över 40.000 studenter.
Jagellonska
Jagellonska

Jagellonska

Jag på Jagellonska
Efter besöket på Jagellonska universitetet gick vi vidare till Franciskanerkyrkan och klostret.
Efter som det var påskafton var det många förbipasserande barn och vuxna med blomkorgar som stannade till vid kyrkan.
Ovanför in/utgången finns Gud avbildad på det målade fönstret skapat av Stanislaw Wyspianski runt år 1900 ståri kontrast till resten av kyrkan i barockstil. Kyrkan grundades redan på 1260-talet av Franciskaner-orden, men har byggts om brunnit sedan dess. Kyrkan brann senast 1850, då den sedan byggdes upp till det den är idag.
Skapelsen av Stanislaw Wyspianski

Franciskanerkyrkan
På platsen utanför kyrkan låg påven Johannes Paulus II residens han använde då han besökte Kraków, fär han var ärkebiskop innan han deltog i Andra Vatikankonciliet. Hans bild finns nu i fönstret till den lägenhet där han bodde under sina vistelser i Kraków.
Johannes Paulus II
Wawel stod näst på tur. Wawel-berget (eller mer kullen) ligger mitt i hjärtat av gamla stan i Kraków.
Här har Polens regenter bott från 90-talet, ända fram till år 1609 då svenske kungen Sigismund Vasa flyttade kungamakten till Warszawa. Byggnaderna idag består av arkitektur från flera århundraden.
De äldsta lämningarna på Wawel, basilika från 800-talet. Ruinerna var störra fram till andra världskriget då nazisterna ockuperade Polen och så även Wawel, och övade kanonskjutning på ruinerna.

Wawel

Wawel

Wawel

Wawel
På slottet fick vi lite tid över, så det blev glass i stora lass i sooooolen!
Joel och Niklas på Wawel

Joel
Efter en rundturi Kraków som kändes som om den varit flera dagar lång skulle vi äntligen (!) få mat.
Jag var i princip svältande, och var överycklig vid tanken på att äntligen få sätta mig och äta. Men så var naturligtvis inte fallet. Först skulle vi åka buss. Låååångt. Åtminstone kändes det så. Vi stannade till slut på ett hotell. Jag tänkte hamburgertallrik, korv med bröd, kanske nån pizza... Men NEJ! TRERÄTTERS TILL LUNCH! Lyckan var total!
Blomkålssoppa till förrätt

Pasta bolognes till varmrätt (överkokt pasta, men vem orkar bry sig?)

Pärontårta med hallonkräm, melon och färska vindruvor till efterrätt
Det kallar jag lunch!
Vi åkte sedan vidare till byn Qlai för att följa familjen Nabels öden under andra världskriget, en judisk familj.
Resan i deras fotspår förde oss även till byn Winyary där jag fick vara med på bild:
Jag i Winyary
Efter lite mer bussåkande var vi tillbaka i Kraków. Vi som bodde tillsammans; Erik, Jessica, jag, Tomas, Niklas, Joel och Sara gick på Hard Rock Café och åt middag. Jag åt Hard Rock Nachos, som inte alls var vidare hard rock då det var kidneybönor på, något jag väldigt mycket ogillar.
Vi sneddade sedanöver torget och satte oss på en uteservering. FYI: 3 glas vitt vin och 12 öl kostar 238 kr i Kraków.
Tillbaka på Red Brick vid midnatt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0